skip to Main Content

Het doel van bewegen/sporten tijdens de zwangerschap is fit te blijven, i.p.v. presteren.

Voor bewegen en sporten geldt dat voor een gezonde zwangere, matig intensieve lichamelijke activiteit niet schadelijk is en goed voor de gezondheid van moeder en kind.

Als je niet gewend bent om te bewegen of te sporten, kun je het best beginnen met 15 minuten aaneengesloten te oefenen, 3 keer per week en dit geleidelijk op te voeren naar dagelijks 30 minuten.

Als je voor de zwangerschap regelmatig actief was, wordt aanbevolen om dagelijks minimaal 30 minuten matig intensief te bewegen of te sporten.

Sporten zoals zwemmen, wandelen en fietsen kun je veilig doen.

Sporten met risico op buiktrauma en vallen worden afgeraden:

  • Hockey, basketbal, voetbal.
  • Turnen, paardrijden, skien, tennis/squash.
  • Duiken tijdens de zwangerschap is gecontraindiceerd.

Zwangerschap en sport gaan prima samen; het is goed voor je conditie. Wel kan het verstandiger zijn om wat rustiger aan te doen of voor een andere sport te kiezen.

Het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen en te luisteren naar signalen van je lichaam. Ga niet door met een oefening (of met sporten en bewegen) wanneer je pijn krijgt of je merkt dat het te vermoeiend is.

In de laatste drie maanden worden je mogelijkheden beperkter, vermijd schokkende en stotende bewegingen.

Back To Top